Pagina's

dinsdag 2 oktober 2012

Taaltoets (1)

Hoe staat het met uw Nederlands? Om dat te bepalen vindt u hieronder een kleine toets. Veel plezier ermee.

  1. Het curriculum vitae hebben we nodig bij sollicitaties. Maar hoe schrijf je de afkorting? Is het CV, C.V., cv, of c.v.? Voor het antwoord, klik hier.
  2. Ik heb hardstikke veel fouten in mijn proefwerk. Is hardstikke hier goed geschreven? Of met het zijn hartstikke? Weet u ook waarom we het zo schrijven?  Antwoord.
  3. Door deze zonnebril wordt mijn ogen rust gegund, ook tijdens felle zonneschijn. Is dit goed, of moet het zijn: Door deze zonnebril worden mijn ogen rust gegund, ook tijdens felle zonneschijn? Antwoord.
  4. Welk vak is het meest belangrijk? Welk vak is het belangrijkst? Welke vorm van de overtreffende trap is juist? Antwoord.
  5. Hoe zit het ook alweer met elektriciteit, of is electriciteit? En elektronika, of electronica, of wellicht elektronica? Antwoord.
  6. Het kampioenschap wordt om het jaar gehouden?  Hoe vaak wordt het kampioenschap gehouden? Antwoord.
  7. Er is niets op deze wereld dat ik niet kan doen. Is hier het betrekkelijk voornaamwoord dat goed gebruikt? Of moet er een ander betrekkelijk voornaamwoord staan? Antwoord.
  8. Te alle tijde - ten alle tijde - ten allen tijde - ten alle tijden - te allen tijde - te allen tijden - te alle tijden -. Welke vorm is juist? Antwoord.
  9. Dat gele exemplaar is Miekes boek, schreef Jan. Piet zei: "Dat is fout. Het moet zijn Mieke's Boek." Wie heeft er gelijk? Antwoord.
  10. Wat is het verkleinwoord van website? Antwoord.
  11. Hij plaatste een laagdunkende/laatdunkende opmerking. Welk woord is juist? Antwoord.
  12. Wat is de verleden tijd van deleten? En wat is het voltooid deelwoord van sms'en en e-mailen? Antwoord.
Heeft u er nog niet genoeg van, of wilt u meer over taal weten. Ga dan naar de website van Onze Taal.

3 opmerkingen:

  1. Blijven leuke opdrachten... Toen ik een boek schreef schaamde ik me te pletter, zóveel taalfouten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat je het me zo expliciet vroeg, heb ik nog even de antwoorden waaraan ik enigszins twijfelde gecheckt. En wat dacht je wat? 0 fout! Tja. Ik ben ook een echte juf...

    Doe je ook mee aan beterspellen.nl? (waarschijnlijk ook veel te gemakkelijk voor jou!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gefeliciteerd! Misschien moet ik de toets volgende keer iets moeilijker maken.
      Ik deed wel mee aan Beter Spellen. Maar om een of andere duistere reden doe ik niet meer mee. Ik zal het weer oppakken.

      Verwijderen