Pagina's

maandag 26 november 2012

Zoals mijn goede vader altijd zei

Mijn vader is al zo'n 17 jaar geleden overleden. Toch hoor ik in mijn hoofd nog vaak uitspraken van hem die me mijn hele leven zullen bijblijven.

Toen hij met pensioen was, zei hij: "Ik ben ambteloos burger." Maar ook : "Ik heb geen vakantie of snipperdagen meer." En als hij dan eens een keer met de bus ging: : Ik reis op een kinderkaartje", doelend op de roze strippenkaart.

Hij heeft een groot deel van zijn leven bij de PTT gewerkt. Maar hij had het niet zo op de leiding in Den Haag: "De hoge heren praten recht wat krom is, en krom wat recht is." Maar ja, wie was hij nou? "De kleine man" of "Jan met de pet".

Als je hem vroeg hoe het ging, was het standaardantwoord: "Naar omstandigheden redelijk wel". En als je wat voor hem gedaan had, vond hij het moeilijk dank je wel te zeggen. Dan was zijn vraag: "Wat zijn de onkosten?"

Zondags aten we maaltijdsoep en dan kwam de "smurrie" op tafel, oftewel het flesje Maggi. Zijn motor was zijn "stoomfiets" en een menner van een paard-en-wagen was een "hubeestenchauffeur".

hubeestenchauffeur




de smurrie
 
Mijn vader sprak nooit dialect met ons. Hij vond dat wij eerst fatsoenlijk ABN moesten leren en daarna mochten we dan wel plat praoten. Maar als hij vond dat ik weer eens vervelend was, noemde hij mij een "droadnaegel".

Als hij wegging vroegen wij waar hij naar toeging. Zijn antwoord was dan altijd; "Naar Lub toe, tabak halen." (Dit was een reclametekst van Dobbelmann (tabak) uit de jaren dertig.)

De "jongelui" hadden geen verkering, nee, "ze bemoeiden zich met andermans kinderen". En als zijn kleine kleinkinderen in de winter dik ingestopt werden door vaders en moeders, zei hij altijd tegen zo'n kleinkind: "Vat maar geen kou, boy."

Dan was er nog zijn grapje over een boertje dat zag dat twee meisjes zich en elkaar insmeerden met zonnebrandcrème en vroeg: "Eulen joele joele?"



Eulen joele joele?
Herinneringen aan mijn vader, met een glimlach.

4 opmerkingen:

  1. Mooi en lief blogje zeg over je vader. Mooie herinneringen om te koesteren. Ik heb je blog aan mijn leeslijst toegevoegd. Hè hè eindelijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik heb je op mijn leeslijst willen zetten maar om een of andere reden lukt het me niet. Je staat wel op de lijst van de door mij gevolgde blogs bij mijn profielweergave.

      Verwijderen
  2. Mooie herinneringen! Mijn opa zei dat ook altijd:"Naar omstandigheden redelijk wel". Grappig hè! Zo te lezen kijk je blij terug op je vader

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je vader klinkt als mijn opa (bouwjaar 1888) van vaders kant. Die zat ook bomvol met opmerkingen. Mijn vader had daar juist een hekel aan. Die was veel te serieus. En ik vind het wel weer leuk.

    Zelf gebruik ik ook het woord smurrie, maar dan voor de halve liter potten babi pangangsaus e.d. Ik weet niet dat mijn opa het woord ooit op die manier gebruikt heeft, maar het zou heel goed kunnen. Via mijn moeder, die wel met m'n opa naar het ziekenhuis dorst (en die angst was niet voor het ziekenhuis, maar voor het treinritje er naartoe), hoorde ik mooie opmerkingen. Zo zei mij opa tegen een wildvreemde dame in de trein die zich opmaakte: 'Schilderijen horen aan de muur.'

    BeantwoordenVerwijderen