Pagina's

donderdag 3 januari 2013

Dagschema

Regelmatige lezers weten dat ik behept ben met het syndroom van Asperger.
Een van de problemen die Asperger met zich meebrengt is de dagindeling. Als ik die niet per dag maak met een lijst, kan het gebeuren dat ik die dag niets doe: er staat immers nergens wat ik die dag moet doen. Ik kan het dan ook niet zelf bedenken.

Afspraken met anderen, zoals lesgeven, op bezoek gaan of bezoek ontvangen, dat lukt meestal nog wel. Maar andere zaken komen wel in de knel. Er staat nergens iets, er schiet me niets te binnen, dus ik hoef niets, dus ik kan computeren of lezen.

Het heeft niets met intelligentie te maken, daar ben ik voldoende mee bedeeld, maar alles met autisme.

Als ik dus die lijst maak, weet ik de avond ervoor wat ik de volgende moet doen en kan ik me daarop geestelijk voorbereiden (heel belangrijk). Ook vergeet ik dan geen dingen, zoals afspraken of telefoontjes die ik moet doen. En ten derde: lege tijd wordt nuttig gebruikt want er staat dat ik het huishouden moet doen en wat, of de tuin of... vul maar in.

Zo'n lijstje kan er zo uitzien:

Huishouden: wc, verder niets
2x les
Opstaan
08.00
Pil innemen
08.30
Oefeningen
08.40
Ontbijt + medicijnen
09.00
Bed verschonen
10.00
Beddengoed wassen
10.15
Les voorbereiden
10.30-10.55
Tussendoortje 1
10.55
Lesgeven
11.00-13.00
Koken
13.00
Middageten + medicijnen
13.30
Oefeningen 2
15.00
Konijnen verzorgen
15.15
Katten verzorgen
15.40
Tussendoortje 2
16.00
Les voorbereiden
16.30-17.00
Avondeten + medicijnen
18.30
Container (oneven week)
18.55
Lesgeven
19.00-21.30
Oefeningen 3
21.40
Fruit
21.50
Cv laag
22.00
Wandelen
22.00-22.30
Nachtmedicijnen
22.55
Naar bed
23.00
Slapen
24.00

Als ik dan iets gedaan heb, vink ik het af. Ik kijk dan hoe laat ik het volgende moet doen. De tijden zijn minder relevant. Ik kan veel zaken iets eerder doen, of later (maar liever niet anders komt er misschien niets van). En in de lege tijd kan ik met een gerust hart computeren of lezen zonder me schuldig te voelen.

Soms lijkt het erg kinderachtig maar dat is het niet. Het geeft mij veel steun. Het is de enige manier om mij staande te houden.
Ik moet natuurlijk wel de lijst gebruiken. Ik woon alleen en heb dus helaas niemand die me erop attendeert de lijst te gebruiken, alleen 1x in de week mijn autismecoach.

Soms ben ik opstandig en heb ik een hekel aan de lijst. 'Altijd maar doen wat de lijst aangeeft. Ik ben toch geen robot.' Daarom geef ik mezelf op zondag vrij. Ik hoef dan niets, buiten de kerkdienst, het eten, de medicijnen en het vee verzorgen. En met de Kerst en Nieuwjaar heb ik mezelf ook vrijgegeven. Maar nu is het weer gewoon, enerzijds weer prettig, anderzijds moet ik weer naar mijn schema.
Vanaf vandaag is het weer sleur, en ja, daar voel ik me toch het prettigst bij.

8 opmerkingen:

  1. Herkenbaar. Onze jongste zoon heeft ook zo'n schema hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje wat knap dat je dit zo doet zonder iemand die je er dagelijks bij helpt en op wijst! Wat een zelfdiscipline heb jij zeg. Aan je intelligentie heb ik trouwens nooit getwijfeld hoor. Kan me voorstellen dat je die lijst weleens helemaal zat bent. Des te knapper vind ik het dat je toch iedere keer weer zo'n lijst maakt voor jezelf en je er ook aan houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet wel, anders zou ik eindigen als Matthijs (van het artikel De regels van Matthijs). Gelukkig heb ik 1x per week een begeleidster met wie ik bespreek hoe het gegaan is.

      Verwijderen
  3. Morning Greet,
    Zo'n soort van lijstje heb ik ook nodig, niet vanwege Asperger maar wel vanwege de leeftijd en een burned out vier jaar geleden.
    Ik ken veel mensen met een psychische aandoening en natuurlijk staat dat los van intelligentie. Nu nog wat meer acceptatie van de maatschappij dan zouden we al een stuk verder zijn nietwaar ?
    Liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ondanks dat je wel MOET om alles goed te laten verlopen, heb ik er respect voor dat je het kán. Erg fijn dat je een begeleidster hebt om dingen te bespreken, heel belangrijk.
    Vrienden van ons hebben een schoonzoon en kleinkind met Asperger, ze vertellen er weleens over. Is niet makkelijk hoor, ben blij te lezen dat jij je staande kan houden door zo'n schema!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat herkenbaar wat je schrijft. Nu begrijp ik direct mijn dochter beter. Dank je wel! Zij kan ook gewoon de halve dag in bed liggen en dan er opeens achter komen dat... Weer wat bijgeleerd dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat interessant om dit te lezen. Het wordt voor mij nu veel duidelijker hoe Asperger in elkaar kan zitten. Goed dat jij er wel bij vaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is heel interessant om te lezen, mijn man heeft laatst de diagnose van Asperger ook gekregen. Ik herken heel veel dat als het niet omschreven staat hij eigenlijk "niets"doet. Niet dat hij het niet wil of weet maar gewoon omdat het niet in hem opkomt.
    Dit heeft heel veel opheldering gegeven over bepaalde zaken. We hebben nu ook een autismecoach waar we elke 14 dagen naar toe gaan en dingen bespreken waar we tegen aan lopen.

    BeantwoordenVerwijderen