Pagina's

zaterdag 22 juni 2013

Zwijmelen op zaterdag (29)

Meer zwijmelen bij Marja.

Een paar jaar geleden, rond deze tijd van het jaar, wilde ik 's morgens met de eerste trein (07.30 uur)  van Assen naar Groningen. Ik zat toen in Borger op de camping. Omdat er zo vroeg nog geen bus ging, ging ik maar op de fiets, een afstand van een goede 20 km. Ik vertrok om 06.00 uur. Het was een prachtige tocht. Mooi weer, heel rustig op de weg en de nevel hing nog boven de weilanden. De enige levende wezens die ik zag, waren de koeien. Totdat ik in Assen was, toen was het met de rust gedaan.

Die sfeer toen, op een zondagochtend heel vroeg, wordt mooi weergegeven door Edvard Grieg (wiens huis in Bergen ik bezichtigd heb) in de Morgenstimmung uit Peer Gynt. Deze muziek doet me altijd weer aan die zondagochtend denken.

Prettig weekend.



Dit zegt Wikipedia erover:
Morgenstemning i ørkenen (Nederlands: Ochtendstemming, maar vaak aangeduid met de Duitse titel Morgenstimmung) is een compositie van de Noorse componist Edvard Grieg, die deel uitmaakt van de suite nr. 1, op, 46 uit de muziek bij het toneelstuk Peer Gynt van de Noorse schrijver Henrik Ibsen.
Net als In de hal van de Bergkoning is Ochtendstemming één van Griegs bekendste werken en bevat het pentatonische elementen. Het stuk wordt opgevoerd als de hoofdpersoon Peer Gynt, die achtergelaten op de verlaten kust van Marokko, wakker wordt en de zon ziet opkomen. Doordat de compositie van een Noorse componist is, associëren de meeste luisteraars het eerder met de Europese lente dan met het strand of de woestijn.
Morgenstimmung werd in Nederland ten gehore gebracht bij de begrafenis van koningin Juliana op 30 maart 2004, op het moment dat de kist afdaalde naar de grafkelder van Oranje-Nassau in Delft.
De compositie wordt regelmatig gebruikt in reclames en films. Zo gebruikte Carl Stalling, componist van Warner Bros. het stuk graag in zijn filmmuziek. Verder werd het stuk o.a. gebruikt in de animatiefilm Monsters vs. Aliens uit 2009, in afleveringen van The Big Bang Theory, Family Guy, Phineas en Ferb, The Simpsons en Beavis and Butt-head. In de jaren tachtig werd het gebruikt in een reclame van Mona.

13 opmerkingen:

  1. wondermooie muziek!!!!!!! echt een meesterstuk! wat zou ik graag op een vroege ochtend door de velden of de bergen trekken bij zo'n heerlijke melodie, en de zon zien opkomen, en de natuur langzaam zien en horen ontwaken....
    liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat heerlijk zo op de zaterdag ochtend. Mijn tuindeur open, iedereen slaapt nog. En dan dit. Ja geweldig, dank je wel.
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is inderdaad heel erg mooi en rustgeven! Heerlijk om even op te zwijmelen!
    Vandaag lekker verder zwijmelen hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk, zo'n herinnering pakt niemand je meer af! Maar je had ook de pech kunnen hebben dat het toen het weekend van de TT was. Dan hadden we waarschijnlijk dit blog nooit gezien.
    Prettig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig. Ik leerde hiervan houden tijdens de muziekles eind jaren 60. Dank voor je bijdrage en het verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend! En ja ons Drentse land is mooi en rustig, vooral in de vroege ochtenduren ;-)

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zie inderdaad het bord met zwemmend fruit in yoghurt.
    Zonde dat de mona-reclame voor altijd deze muziek verpest heeft.

    Mooi stuk. En jouw associaties zijn gelukkig mooier dan de mijne.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja die muziek herken ik, het is prachtig. leuk dat ik nu ook weet het hoe en wat !! dankjewel :-)

    fijn weekeinde, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke zwijmelmuziek. Prachtig. Ik heb genoten. Dankjewel.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een heel mooi stuk muziek, weet je dat Herman Brood er dol op was?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja dit is zo mooi ,ik heb echt genoten!
    Fijn weekend,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi Greet en ik geniet net zo van je verhalen erbij,
    Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mooooiiiii,
    ik mag graag luisteren naar klasieke stukken, kan er zo heerlijk bij wegdromen.
    dus Merci voor dit zachte begin van het weekend.

    BeantwoordenVerwijderen