Pagina's

donderdag 20 november 2014

Kasteelvrouwe

Tja, een nieuwe hobby is leuk, maar om daardoor blogland en het blog te verwaarlozen is niet zo leuk. Vandaar maar weer eens een berichtje van mij en waar ik mee bezig ben.

Ik kijk graag op Funda naar huizen, niet zo maar huizen van een tonnetje of wat. Nee, de vraagprijs moet toch minstens op een miljoentje liggen. Ik kan me vergapen aan zulke oude huizen, soms zo mooi. Je komt normaal gesproken niet in zulke huizen en nu kun je dus wel zien hoe zo'n huis er van binnen uitziet. Niet dat ik er van droom om er zelf in te wonen - ik zou niet eens willen - maar alleen maar om te kijken. En soms ook ergeren. Sommige huizen, meestal nieuwbouw, zijn zo patserig. Dan hebben ze al een woonkamer van een kleine honderd vierkante meter en dan moet er ook nog een masterbedroom (nee, geen slaapkamer) van zo'n vijftig vierkante meter of meer komen. En dan nog een badkamer waarin je verdwaalt en een dressingroom die dusdanig van afmeting is dat, als je die gevuld wilt krijgen, je elke dag wel mag gaan shoppen (en dan natuurlijk in de PC).

De huizen op Funda zijn echter niets vergeleken met het aanbod op Right move, de Britse Funda. Echt prachtige huizen, kastelen, landgoederen. Vaak al honderden jaren oud en er zit natuurlijk veel land bij, een paar hectare is nog maar het begin. En dan de huizen, nou ja, huizen, in Schotland. Complete kastelen met een paar duizend hectare grond erbij. Zoals deze of deze. Je waant je in de serie 'The Monarch of the Glen". Kijk, daar zou ik nou wel willen wonen. Een klein huisje op zo'n landgoed en dan kilometers in de omtrek geen mens te bekennen. Nadeel is wel dat er in die contreien gejaagd moet gaan worden om het nog een beetje rendabel te houden.

Die Britse panden moeten ook allemaal minstens vijf ontvangstruimten hebben: de salon, de bibliotheek, de biljartkamer, de eetkamer en de grote hal die ook als salon is ingericht. Zelfs het meest bescheiden huisje heeft al een zitkamer én een eetkamer. En elke slaapkamer moet zijn eigen 'en suite', badkamer dus, hebben. Nee, geen doucheruimte maar een heuse badkamer. En dan die inrichtingen, soms heel smaakvol, soms ligt het vol met kleden op de vloer.

Dan zie ik plattegronden van die oude kastelen en hoe ze nu die indeling hebben en dan denk ik: Dat kan veel beter. Daarom houd ik me nu onledig met het ontwerpen van middeleeuwse kastelen. Ik ben dus kasteelvrouwe op papier geworden. Daarover morgen meer.

4 opmerkingen:

  1. Geweldig, Greet! Hoe groot maak jij de garages? En de computerkamer? Of werk je in stijl? De stallen en het koetshuis, compleet met haardplaats en een ganzenveerslijpkamertje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke hobby. Ik heb ook vele periodes gehad dat ik druk was met het tekenen en indelen van huizen. Dat ging dan om huizen die binnen ons budget pasten. We wilden namelijk ooit een huis laten bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een vriendin die dezelfde huizenhobby heeft als jij ;-) Zij richt de huizen 's nachts ook nog eens in. In gedachten, hoor. Maar ik heb haar nog nooit over kastelen in Schotland gehoord. Wat een mieterse panden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me heel mooi om zo'n landgoed te bezitten in Engeland.
    Prachtig die oude optrekjes met een lange geschiedenis, mooi gelegen in een heuvelachtig landschap.
    Vrij gelegen, geen buren, wat is er mooier.
    Als Engeland vakantieland nr 2 is spreekt me dat zeer aan.
    Ik ga ook eens huizen bekijken, je hebt een goed idee aangekaart Greet.

    BeantwoordenVerwijderen