Pagina's

donderdag 15 januari 2015

WE-300 Zintuigen

Vijf hebben we ervan. Zintuigen. Prachtige organen die als ze goed werken ons fantastische diensten leveren. Helaas werken ze niet altijd bij iedereen even goed. Op zijn tijd moeten we allemaal wel aan een leesbrilletje. Niet ernstig, wel lastig. Soms is het wel ernstig en is iemand blind. Soms kan iemand niet ruiken. Hij heeft wel een neus maar die doet zijn werk niet. Niet ernstig maar wel veel ingrijpender dan je zo op het eerste gezicht denkt.

Bij mij werken mijn zintuigen goed. Ik ben wel bijziend en heb dus een verrekijker nodig. Alleen in de hersenen gaat er iets verkeerd. Als autist ben ik geboren met een ontwikkelingsstoornis in de hersenen. De verwerking van wat de zintuigen opmerken gaat niet soepel. Neem bijvoorbeeld het gehoor. Ik hoor prima. Bij een niet-autist gaat de verwerking van hetgeen men gehoord heeft perfect. In de hersenen zit een soort filtertje dat belangrijke geluiden van onbelangrijke geluiden onderscheidt. 'O, dat is de klok, onbelangrijk, hoef ik geen aandacht aan te besteden.' Bij mij is dat filtertje niet aanwezig en ik registreer alle geluiden, en allemaal even hard. Nog een belangrijk verschil met een niet-autist is dat autisten geluid ongeveer zeven keer zo hard horen als een niet-autist. Het rustige geluid van een slapend mens (dus niet snurkend) is voor mij lawaai.

Nou hoef je niet per se een autist te zijn om van bovengenoemde last te hebben. Ook niet-autisten kunnen er last van hebben maar bij autisten komt hyperacusis (bijna) standaard voor.

Geluiden kunnen dus veel overlast (prikkeling) geven. Ik word er resp. verward, angstig en paniekerig van en blijft het maar voortduren en kan ik het niet ontwijken dan kan ik heel agressief worden.

Zo werkt het ook met andere zintuigen. Maar ogen bijvoorbeeld kun je gelukkig dichtdoen oren daarentegen niet.

Dit is de WE voor de maand januari. Het woord dat niet gebruikt mocht worden is 'waarnemen'.
Kijk bij Plato voor meer WE-verhalen.

17 opmerkingen:

  1. Joh Greet, wat een mooi en leerzaam blogje. Ik wist dit allemaal niet. Wel vroeg ik me meteen af of oordopjes bij jou dan helpen zodat het geluid wat minder hard binnenkomt. Of is er helemaal niks aan te doen verder. Heb je er nu in de loop der tijd mee kunnen leven of is die angst en die paniek nog steeds groot. Je zult drukke plaatsen wel vermijden, veronderstel ik.
    Kortom, je schrijft eens wat, je leest eens wat maar wat een vragen roept dat allemaal wel niet op. Van mij mag je er nog eens een vervolg op schrijven. Lijkt me zeer interessant.

    Bedankt voor je mooie bijdrage. Ik heb de link inmiddels bij mij geplaatst. Hopelijk krijg je alle WE-ers op bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier http://greetjedewit.blogspot.nl/2013/07/zintuigen.html en hier http://greetjedewit.blogspot.nl/2012/10/hyperacusis.html heb ik er eerder over geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel vervelend is dat. Een voorbeeld is het zoemen van een beamer in een zaal. Vol met mensen, er wordt gehoest en gekucht, maar die beamer overheerst. Leuk dat je er over schrijft. Ik weet wat het is, maar heel veel mensen weten het (nog) niet. Mijn dank daarvoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi beschreven maar ontzettend vervelend om daarmee te moeten leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een leerzame WE. Goed dit onder de aandacht te brengen. De link die je geeft is ook het lezen waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als niet-autist maar bp zijnde herken ik een deel van je 'beperking'. En dat is soms best vervelend, alles went uiteindelijk maar toch.

    Je hebt het wel heel mooi en helder beschreven, voor veel lezers zal het een eyeopener zijn, denk ik.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had het in mijn vorige woning, een gehorige bovenwoning: de muziek en tv van mijn benedenburen maakten me gek.
    Ik heb het op mijn werk, een boomkwekerij: de tractor van de buurman maakt veel geluid en dat ervaar ik als heel storend.
    Een wasmachine die centrifugeert, foute muziek waar dan ook, de tv die te hard staat, de luide stem van mijn vriendin die in een naburige kamer een telefoongesprek voert, de cv ketel hier in huis die teveel geluid maakt, het zoemen van de koelkast en meer....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je dit mooi en open verteld. Elke beperking is er een te veel. Ik ben geen autist, maar heb sinds ik cvs/me heb, ook last van de vele prikkels van geluid. En je kunt je er niet voor afsluiten. Ik heb nooit geweten dat deze over-prikkeling ook voor autisten geldt. Een leerzame WE-300 dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat soort dingen heb ik me nooit gerealiseerd. Had er ook nog nooit van gehoord zeg ik eerlijk. Lijkt me echt heel lastig als je daar last van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik herken wat jij schrijft bij mijn zoon. Hard geluid doet letterlijk pijn aan zijn oren. We merkten al dat hij erg gevoelig was voor geluid toen hij een baby was. Nog ver voordat we wisten dat er sprake zou zijn van autisme. Ik weet nog goed dat hij altijd ging huilen als ik ging stofzuigen in een ruimte waar hij ook was.
    Ik heb me altijd kapot geërgerd aan het harde geluid op braderieën, kermissen, in bioscopen... eigenlijk bij alles. Het was voor hem allemaal niet te doen vanwege het geluid. Was het allemaal net een tandje minder, dan had hij veel meer mee kunnen beleven.
    Intussen weten we dat we wel kunnen gaan, mits we escapes inbouwen. We zeggen altijd: je kan weg als je zelf wilt. En dat we dan vaak maar even kunnen blijven, dat nemen we op de koop toe.
    Wat we dan wel weer verbaast... zijn muziekkeuze. Hoe harder, hoe heftiger, hoe beter... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw, wat een mooie We300, wel vervelend voor jou lijkt me. Mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Greet dan krijg je heeeel veeel binnen en dat is zeer zeker heel erg !
    Wat moet de jaarwisseling wel niet met je doen ?
    Of als je maar een voet buiten de deur zet.

    Je oren kun je inderdaad niet sluiten.

    Bedankt voor een kijkje in jouw wereld , ik hoop dat er in je omgeving begrip is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo hé, heb ik even een boel geleerd van je logje. Ik wist dat allemaal niet. Mijn gehoor is erg goed en ik word af en toe al moedeloos van manlief die altijd, altijd, ALTIJD met open mond ademt. Dus altijd met geluid! Ook op de bank, ook in het theater, gewoon overal.
    Heftig voor je zeg. Lijkt me moeilijk om mee te dealen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie WE en dank voor de uitleg. Goh, Greet, wat loop jij dan tegen een hoop dingen aan in deze maatschappij. Er is tegenwoordig altijd en overal geluid, van die niks aan de hand muziek in liften tot aan harde muziek in winkels. Jij ben zeker wel blij dat je tegenwoordig zoveel in webwinkels kunt bestellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik wist dit ook niet. Het lijkt me erg moeilijk om mee om te gaan dat je constant overprikkeld bent. Vermoeiend lijkt het me.
    Mooi omschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Niet iedereen staat er bij stil hoe verwarrend geluid wel niet kan zijn.Bij knul werkt een gehoorbeschermer wel iets,maar niet genoeg.Goed geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel verhelderend! Overigens analyseer ik onmiddellijk de herkomst van elk geluid dat ik hoor, maar dat heeft een andere oorzaak, en leidt alleen tot onrust als ik het niet kan thuisbrengen...

    BeantwoordenVerwijderen